Musica in woord en beeld – album review

Het Griekse Lightfold, een band die een mix brengt van power metal en progressive metal, is met ‘Deathwalkers’ aan zijn tweede full-album toe. ‘Deathwalkers’ is een concept geworden die ons laat nadenken over leven en dood en Lightfold doet dit aan de hand van een zo goed als compleet nieuwe line-up: enkel gitarist Thanasis Labrakis is nog aan boord gebleven. Voor de rest dus allemaal nieuwe gezichten: Harry Polimeneas (synthesizer, piano), Diogenes Vile (bass) en Martin Deathwalker (vocals). Gast vocalisten zorgen voor extra accenten: Margarita Papadimitriou, Savvas Betinis en Nikos Roussakis. Het levert een mooi uitgebalanceerd werkstuk op waarin kracht en melodie hand in hand gaan. Vernieuwend is het niet, maar de songs krijgen een mooie opbouw mee, worden vakkundig gebracht en laten een krachtige sound horen waarin het gitaarwerk van Thanasis met de meeste sterren gaat lopen (vooral zijn vingervlugge gitaarsolo’s zijn een lust voor het oor), op de voet gevolgd door het best wel knappe toetsenwerk van Harry die zowel als ondersteuning als solo-element de nodige punten scoort. Het is toch even wennen aan de wat verhalende zanglijnen van Martin Deathwalker, maar al bij al doen die het toch wel goed en gelukkig zijn er dan ook nog de gasten waarvan de stem van Margarita Papadimitriou ons het meest bekoort. ‘Angel Of The Earth’ is bijvoorbeeld een heel mooi opgebouwde track geworden waarin ze schittert. Liefhebbers van het progressive power metal kunnen deze nieuwe van Lightfold, die niet echt zwakke momenten kent, aan hun collectie toevoegen. Waarschijnlijk worden ze niet van hun sokken geblazen, echte uitschieters noteerden we ook al niet, maar ze krijgen wel een knap album in de collectie die op nog een pak draaibeurten zal mogen rekenen.

Luc Ghyselen (78)